Een verborgen parel in Ransdaal
Het Japanse Subaru heeft in de ruim veertig jaar dat het merk in Nederland te koop is, een ongekende reputatie opgebouwd. Wie op zoek in naar de veiligste en meest betrouwbare auto’s in zijn klasse, kan eigenlijk niet om Subaru heen. Autobedrijf Eussen vertegenwoordigt Subaru al 37 jaar en heeft de ontwikkeling van het merk op de voet gevolgd. Waar een klein merk groot in kan zijn.
Herman Eussen, drijvende kracht achter het bedrijf in Ransdaal weet het nog goed: “Toen wij dealer werden van Subaru, was het merk in opbouw, leverde het vooral compacte auto’s, die uitblonken in veiligheid en betrouwbaarheid. En dat geldt nog steeds. Ook de huidige modellen als Forester, Levorg, Outback en XV doen dat nog steeds. Van alle Subaru’s die de afgelopen tien jaar zijn geproduceerd, rijdt 96% nog steeds. Kilometerstanden van drie tot vier ton en meer zijn daarbij geen uitzondering. Subarurijders zijn bovendien trouw en loyaal aan hun merk. Uit Duits onderzoek blijkt dat 94 procent zeer tevreden is over hun Subaru.”
Extra ogen
Betrouwbaarheid en veiligheid zijn belangrijke speerpunten van het merk. Nu en voor de toekomst. Subaru heeft zich als doel gesteld om in 2020 tot het veiligste automerk ter wereld te behoren. Dankzij bijzondere techniek en actieve veiligheid, maar ook met dik Japans staal, ringvormige kooiconstructies en een hyperintelligente voorziening als EyeSight. EyeSight werkt als een paar extra ogen voor de bestuurder en helpt aanrijdingen voorkomen. Dat al deze zaken werken, wordt jaarlijks bewezen in tal van botsproeven over de hele wereld. Subaru wordt vaak als beste getest. Goed om te weten: EyeSight is standaard op de Outback en de Levorg.
Herman nogmaals: “Subaru geldt misschien wel als een verborgen parel in autoland. In Amerika en Japan genieten de modellen een ongekende populariteit, in Europa is het marktaandeel al jaren stabiel. Er worden jaarlijks rond 1 miljoen auto’s gebouwd. Van dat volume gaat 60% naar Amerika, de grootste markt. Thuisland Japan is de tweede markt, Canada de derde. Subaru weet jaarlijks al zijn auto’s te verkopen, er is geen overproductie, eerder schaarste!” Om de jaarproductie in het juiste perspectief te plaatsen: Subaru is met 1 miljoen auto’s even groot als Opel en twee keer zo groot als Volvo.
Prachtig merk
“Een Subaru is niet de meest voor de hand liggende keuze, daar ben ik heel eerlijk in. Je hebt vaak wat uit te leggen, omdat je niet in een Duits merk rijdt. Veel kopers vinden dat juist leuk, maar onbekend maakt ook wel een beetje onbemind. En dat is jammer, want Subaru is werkelijk een prachtig merk, onder meer door bijzondere techniek die is toegepast,” aldus Herman Eussen.
Dankzij standaard vierwielaandrijving en een uitgekiende plaatsing van een sterke, maar compacte motor, ligt elke Subaru bovengemiddeld goed op de weg. En de standaard vierwielaandrijving in combinatie met de ook weer standaard CVT automatische transmissie, maakt elke Subaru zeer geschikt als trekauto. Zelfs op een drassige ondergrond trekt een Subaru een zware aanhanger moeiteloos van zijn plaats.
Slim gebouwd
Herman’s vrouw Nicole, ook al jaren bij het bedrijf betrokken, sluit af: “Het zijn zulke doordachte auto’s, ze zijn zo slim gebouwd. Wij nodigen iedereen uit om te komen kijken bij ons bedrijf in Ransdaal, dan leggen wij graag de kracht van Subaru uit, inclusief de zaken die de auto’s niet alleen veiliger maken, maar ook zoveel aangenamer in het gebruik. En wie komt, mag, nee moet eigenlijk ook rijden, want dan overtuigen Subaru’s helemaal.”
Publicatie op: Het Ondernemersbelang