Trekgewicht en trekkracht uitgelegd
Subaru is populair onder automobilisten met een caravan of paardentrailer, mede vanwege zijn goede grip en hoge trekgewicht. Een auto kan en mag niet zomaar met een aanhanger of caravan op pad. Bepalend is het maximale trekgewicht van de auto, de massa aan de trekhaak waarmee een auto nog veilig en technisch verantwoord uit de voeten kan.
De aanhanger/caravan/trailer mag niet zwaarder zijn dan het maximum trekgewicht van de auto. Is een aanhanger of caravan behoorlijk aan de maat, dan zal hij zijn voorzien van een eigen remsysteem. Dat geldt voor de meeste caravans. En dus is het van belang dat het geremde trekgewicht op het kenteken van de auto hoger is dan de massa van de caravan of aanhanger.
Wat een auto maximaal mag trekken staat altijd op het kentekenbewijs. Het maximaal trekgewicht is ook online op te vragen via de RDW, door op de site het kenteken in te vullen. Is geen gewicht ingevuld op het kentekenbewijs dan mag de auto geen caravan of trailer trekken. De RDW weet meestal wel waarom dat niet mag, bijvoorbeeld omdat er niet door de fabrikant is getest.
Is geen gewicht ingevuld op het kentekenbewijs dan mag helemaal geen caravan getrokken worden. Neem dan contact op met de RDW.
Waar is het trekgewicht op gebaseerd?
Aan het vaststellen van het trekgewicht van een auto gaat een testprocedure vooraf. Zo moeten autofabrikanten een hellingtrekproef doen. De eis is dat een tot het maximum beladen combinatie (auto en aanhanger) op een helling van 12% vijf keer binnen vijf minuten moet starten en stoppen, met voldoende remkracht van de handrem en voldoende vermogen om in beweging te komen zonder dat de koppeling ontploft.
Waarom zijn Subaru’s goede trekauto’s?
Niet elke auto voelt zich comfortabel als trekauto. Subaru’s wel, mede omdat ze standaard zijn voorzien van permanente vierwielaandrijving, wat inhoudt dat alle vier de wielen permanent aangedreven worden en altijd maximale grip en tractie hebben, ook op een gladde ondergrond. Vermogen komt van een krachtige BOXER-motor met CVT-automaat. Ook heel handig is de standaard achteruitrijcamera waardoor makkelijk een caravan of trailer kan worden aangekoppeld.
Vergeet veiligheid niet
Subaru’s zijn niet alleen goede trekauto’s. Ze zijn ook zeer veilig. Alle modellen hebben een maximale score van vijf sterren in de EuroNCAP-botstests gekregen. De Forester is zelfs uitgeroepen tot ‘Best in Class’ volgens EuroNCAP en haalde zelfs de hoogste score ooit in zijn klasse bij ‘Bescherming Inzittende Kind’.